Duktig tjej

Moster, Emily och Adrian var kvar här en stund faktiskt. Barnen vart lite rastlösa och kollade film på Davids rum medan jag och moster satt uppe och pratade om allt mellan himmel och jord. Min fina moster. 
När de åkte började jag sortera och städa på mitt rum, tog en dusch och medan jag stod och schamponera håret knackade hemsjukvården på dörren, typiskt. Det gick rätt snabbt för en gångs skull. Lite tråkigt att min CVK blivit irriterad bara.. Jaja. Så länge vi har koll på den ska det inte vara några problem. 
 
En CVK är vad jag har på bröstkorgen som kanske synts på vissa bilder. Den har man istället för att sätta en nål i handen eller armväcket (för dropp och sprutor). Eftersom den slangen går in i ett mycket större blodkärl som dessutom sitter väldigt nära hjärtat sätts den dit av en kirurg i en operationssal. Lite läskigt eftersom man inte blir sövd utan bara får lokalbedövning. Men det är ett himla fixande med CVK:n nästan varje dag just för att den går så nära hjärtat och hygien och vara försiktigt är jätteviktigt.
 
Har man nål på armen eller i handen måste den bytas ut vart tredje dag, medan en CVK kan sitta i flera månader. Första dagarna gör det ont och man kan inte riktigt lyfta armen eller ligga på sidan eller så, men sedan går det över. Jag känner inte av den, förutom om man skulle få för sig att dra i den då eftersom den är fastsatt med tre stygn rakt uppepå liksom. Och alla mina mediciner skjuts ju in via den slangen, vilket faktiskt känns jätteväl, det blir kallt i bröstkorgen och ibland får man riktigt äcklig smak i munnen! Det beror på att preparaten ju skjuts in direkt in i blodet och även blodkärlen i munnen tar upp det, vilket jag får smaka på. Uuuusch. 
 
Men men! När sköterskorna åkte fortsatte jag städa. Dammsög hela nedervåningen också faktiskt och var nära på att starta en tvätt... Men är för lat för det just nu. Hehe. Det är lite, lite för grått ute för att jag ska vilja ta en promenad. Så tråkigt om det börjar regna. Istället lägger jag mig nog med te, filtar och film. Igen.
Ikväll efter att Kikki och dom åkt skulle egentligen Amanda komma igen, men ändrade planer så jag blir själv tror jag. Kan vara skönt det med. Trots att vi bor under samma tak känns det som att det var längesedan jag umgicks med Andreas och Pia. Det vill jag göra ikväll. Jappjapp. 
 
Hemsk bild. Men det är i alla fall från tiden innan min CVK sattes. Eftersom jag är en nålrädd liten tjej kan man ju säga att nya nålar i huden så ofta var riktigt jobbigt. Skönt att slippa det nu kan jag säga! Jag tror bilden är tagen under första veckan i september. Jag mådde väldigt dåligt i kroppen på alla sätt och det var innan beskedet om cancern kom.  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hosdijana.blogg.se

Bloggvärlden är sprillans ny för mig, men tanken slog mig och jag kände för att ge det ett försök! Vi får hoppas på att det blir bra :)

RSS 2.0