Koll på läget

Kirurgen klarade sig fint med ordvalen trots allt, helt förvånade blev både jag och Andreas, haha. 
 
Jag ska alltså bli inlagd den 9e, nästa söndag eftermiddag. Då blir det förberedelser i form av att skrubba sig ren några gånger med sånt där före-operations-medel och fasta från och med kvällen. Så börjar de tidigt måndag morgon sedan. De ska ta bort hela min magsäck. Jag ska alltså få leva ett liv utan magsäck sedan. Läskigt som bara den.. men lite spännande också. 
 
Sedan är det specialkost och personlig dietist som gäller några år! Men min gudmor Lena har sagt att det finns en gubbe på hennes jobb som inte heller har en magsäck. Och han kan äta upp till en halv pizza idag. Han äter normal mat, kan fika med kakor och dricka som vanligt. Bara det att det inte handlar om samma mängder för honom längre. Han är väldigt smal men inte undernärd. Innan var han väldigt stor... Dock vet vi inte hur länge sedan det var han opererades, kanske fem år sedan sa Lena. 
 
Operationen kommer ta 4-6 timmar att genomföra. Det beror lite på vad de hittar där inne. Om tumören verkar finnas på fler platser än räknat, till exempel inte bara i övre magsäcken och utanför vid mjälten utan även på/inuti mjälten, så kommer de ta bort hela min mjälte också. För den kan man tydligen också klara sig utan sa kirurgen. 
 
När de känner sig klara med mig kommer de placera en sorts slang i buken på mig, som jag kommer ligga med i ungefär fem dagar. Den slangen ska spruta in cellgifter rakt in i bukhålan efteråt. Antar att det kommer få mig att må riktigt jäkla dåligt.. Men hellre en slang som koncentrerar sig just på buken, än ett dropp som går runt i hela kroppen! 
 
Jag frågade om jag kommer få ligga inne över julafton, men det kunde han inte svara på. Det beror helt och håller på hur jag känner mig. Det brukar vara plus/minus två veckor efter en stor operation som man är kvar på sjukhuset. Och julafton är 14 dagar efter operationen... Hade varit så skönt att kunna ligga hemma i sin egna säng den dagen, trots att jag verkligen inte hade kunnat göra annat än just det: ligga stilla i min säng. 
 
Ett nytt liv väntar på mig! Många som jag redan berättat detta för verkar tycka att det låter jättetufft och svinjobbigt och säger bara "oj...". Men jag har ingen anledning att se på saken så. Jag har chansen att bli frisk. Det är allt som betyder något. Resten kan man anpassa och lära sig att leva med. Detta kommer bli jättebra! 
 
Jag vet att de första sju dagarna efter operationen antagligen kommer vara det värsta jag varit med om. Jag ser så klart inte fram emot dem. Men sedan blir det bara ljusare och ljusare, lättare och lättare, bättre och bättre för varje dag som går. Det är vad jag väljer att lägga fokus på!


Kommentarer
Kajsa

Du är nog den starkaste människan på denna jord!
Jag hoppas att jag får träffa dig snart din sprudlande lilla människa! :)

Svar: Kajsa!! Åh vad jag saknar dig. Det hoppas verkligen jag med fina du! :)
Dijana Draganovic

2012-12-02 @ 16:14:52


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

hosdijana.blogg.se

Bloggvärlden är sprillans ny för mig, men tanken slog mig och jag kände för att ge det ett försök! Vi får hoppas på att det blir bra :)

RSS 2.0